Co mají všechny slavnosti ZMJ společného

Třetí zářijovou sobotu

Zažít město jinak se tradičně koná v rámci Evropského týdne mobility, který připadá na třetí zářijový týden 16.-22. 9. 2024. Letos je tedy hlavní termín konání sobota 21. září 2024.

Jednotný hlavní termín

Jeden termín je důležitý pro slavnosti v Praze, zejména z důvodu společného vyřizování administrativy záborů a propagace. Ostatní města si mohou termín vybrat dle své potřeby s tím, že k hlavnímu termínu přiřazujeme slavnosti, které se konají do 14 dní před hlavním termínem nebo 14 dní po něm.

 

Společný název

Zažít město jinak si za dobu svého trvání získalo velkou oblibu, respekt, zájem médií a dostalo se do povědomí místních politiků*ček i úředníků*ic. Jednotlivé akce se proto organizují pod společným názvem Zažít město jinak. Název se doplní o pojmenování lokality, např. Zažít město jinak v Gočárově ulici.

 

Společnou myšlenku

Ať už budou mít sousedské slavnosti jakoukoli konkrétní podobu a program, klíčovými body jsou proměna (části) veřejného prostoru v místo více přátelské místním obyvatelům*kám, rodičům s dětmi, pěším či obecně lidem, kteří chtějí strávit příjemný čas tam, kde je to jindy obtížné, a spolupráce na místní úrovni. Jednou ze základních myšlenek, se kterou koncept slavností vznikal, byla často opomíjená skutečnost, že ulice a náměstí nemusí sloužit pouze dopravní funkci (vozovka/parkoviště), ale mohou být místy, kde se odehrává společenský život. Proto je důležité se pokud možno neomezovat jen na zelené plochy, chodníky, hřiště či vnitrobloky, ale využívat i prostory ulice, aby si lidé naplno uvědomili potenciál místa, ve kterém žijí. Takové využití je pak spojeno s omezením automobilové dopravy ve zvolené lokalitě a se zajištěním tzv. záboru či s jinými dopravními omezeními.

 

Společnou přípravu

Zažít město jinak je určeno především pro místní obyvatele*ky. Jde ale i o unikátní příležitost pro lokální podniky, sdružení, komunitní centra, knihovny, galerie, muzea, místní samosprávy a další  instituce budovat komunitní vztahy. Mohou se představit se spoluobčanům a objevovat výhody místní spolupráce. Slavnost by měla být organizována tak, aby její příprava a realizace byly v souladu s hlavní myšlenkou zapojit do přípravy a tvorby programu co nejvíce lidí a spolků z dané lokality. Spolupráce na dobrovolné bázi společně s omezením komerčních aktivit na minimum pomáhá udržet původní lokální a neziskový charakter Zažít město jinak.

 

Společnou propagaci

Spolek AutoMat bude jednotlivé sousedské slavnosti propagovat pod společnou hlavičkou Zažít město jinak v celostátních a pražských médiích a na webech https://zazitmestojinak.cz a https://www.auto-mat.cz, pro regionální média poskytujeme podklady k doplnění místním organizátorem, a zároveň na webech https://zazitmestojinak.cz. Připravujeme společnou vizuální podobu kampaně a univerzální výstupy (plakáty, letáky, grafika na sociální sítě, merch…). Jednotlivým organizátorům*kám poskytujeme šablony výstupů, které je možné doplnit o konkrétní údaje o místě, lokalitě a programu. Ty usnadní propagaci vaší konkrétní lokality. Cílem společné propagace je poukázat na sílu této akce a na zájem občanů a občanek podílet se na dění ve svém okolí. Vzájemná podpora usnadňuje jednání s úřady a povolení záborů, získávání finančních darů apod. Z těchto důvodů je důležité umístit na všechny materiály loga Zažít město jinak, AutoMatu a hlavních ročníkových partnerů slavností.

 

Společnou strategii

Sousedské slavnosti tohoto typu mají z dlouhodobého hlediska vliv na přístup úředníků a političek k veřejnému prostoru. Mohou ukázat, že méně aut v ulicích a zklidněný provoz vedou k lepšímu životu v dané městské části, že zanedbaná zákoutí je možné zkultivovat, že veřejný prostor patří veřejnosti. Průběžnou kampaní se snažíme probudit zájem o tento typ aktivit a přesvědčovat místní samosprávu ke snížení, resp. odstranění administrativních, finančních a dalších bariér bránících v nekomerčním užívání veřejného prostoru. Díky společnému vy-stupování (v minulém roce přes 2500 aktivně zapojených subjektů) je možné dokázat úřadům i okolí, že je o tento typ akcí skutečně zájem a že mají mysl.

Společnou strategii

Sousedské slavnosti tohoto typu mají z dlouhodobého hlediska vliv na přístup úředníků a političek k veřejnému prostoru. Mohou ukázat, že méně aut v ulicích a zklidněný provoz vedou k lepšímu životu v dané městské části, že zanedbaná zákoutí je možné zkultivovat, že veřejný prostor patří veřejnosti. Průběžnou kampaní se snažíme probudit zájem o tento typ aktivit a přesvědčovat místní samosprávu ke snížení, resp. odstranění administrativních, finančních a dalších bariér bránících v nekomerčním užívání veřejného prostoru. Díky společnému vy-stupování (v minulém roce přes 2500 aktivně zapojených subjektů) je možné dokázat úřadům i okolí, že je o tento typ akcí skutečně zájem a že mají mysl.