Jak zajistit komunikaci
Základem úspěchu je propagace sousedských slavností přímo v místě jejich konání. Vyhraďte si na ni proto dostatek času. Využívejte každé dostupné možnosti oslovit místní, představte svůj program, zapojte místní spolky, podniky, instituce a vysvětlete, čeho chcete svou akcí dosáhnout. Od samého počátku je důležité pojmout akci tak, aby byla otevřená všem, nehledě na věk, zájmy, národnost apod. Myslete na své okolí: informujte své sousedy o konání akce s předstihem a nezapomeňte upozornit na potřebná opatření, např. přeparkování aut (stačí letáček za stěrač) či místo, kam je možné přeparkovat.
Využijte tuto jedinečnou příležitost a upevněte vztahy se svými sousedy a navažte nová partnerství!
Buďte online
- Vyplňte a aktualizujte stránku své lokality na webu zazitmestojinak.cz. To je hlavní zdroj informací pro veřejnost, média i pro AutoMat při přípravě tiskovin (např. mapy s programem).
- Můžete si vytvořit i vlastní web. (Ani v tom případě nezapomínejte na svůj profil na webu Zažít město jinak.)
- Udělejte si vlastní Facebookovou stránku a událost. V případě založení události nás přizvěte jako spolupořadatele, abychom událost mohli přesdílet na našich sítích.
- Založte si Instagram, používejte #zazitmestojinak2024. V příspěvcích a stories označujte profily @zazitmestojinak a @spolekautomat, abychom váš obsah mohli přesdílet.
- Kontaktujte místní letní kino, radnici i další instituce a nabídněte jim vizuál nebo video na propagaci akce (vzory najdete ve sdílené složce). (V Praze zajištujeme tato partnerství my, ale můžete zkusit i něco nad rámec…)
Tištěné materiály
- Najděte si centrum, společenská „ohniska” (školka, škola, kavárna, galerie, hospoda, místní divadlo…) své lokality, kde akci můžete propagovat.
- Domluvte se v místním obchodě, zda můžete vyvěsit plakátek nebo nechat na pultu informační letáky.
- Dejte plakáty do kaváren nebo si tam rovnou naplánujte informační setkání s místními.
- Zvěte své sousedy. Někde se osvědčilo umísťovat informační letáky o akci přímo do schránek domů v okolí. Letáčky také umístěte do škol, školek, mateřských center, Domů dětí a mládeže (pro oslovení rodičů), do ordinací, městských knihoven, na úřední desky (po předchozí domluvě).
Jaké materiály připraví AutoMat
- tisk letáku DL formát (210 x 90 mm): s prostorem na dopsání kontaktu, aby se místní mohli zapojit.
- tisk DL leták obecný
- tisk plakát A3 a A4: první avízo o akci s kontaktem na vás pro ty, kteří by mohli pomoci s organizací
- tisk obecných plakátů A3 a A4 s datem i bez data
- tisk obecných plakátů A3 a A4 s místem na dopsání názvu lokality (s datem i bez data)
- šablona v Canvě plakátu A4 a A5 s místem na dopsání vašeho programu
- šablona v Canvě k doplnění a vytištění letáčku A5 do schránek s prostorem na dopsání
- šablony příspěvků na sociální sítě, prvky k využití pro vlastní grafiku slavností
Poznejte místní
- Nepodceňujte roli neformálních setkání, mluveného slova a šeptandy.
- Komunikujte osobně, zejména se staršími, kteří mohou na akci nahlížet podezíravě, osobně je pozvěte, využijte jejich zájmu pro určitou věc, zapojte je do přípravy programu.
- Vyvěste plakát v místní kavárně, hospodě, klubu či restauraci.
- Nezapomeňte na školy a školky, ať již s možným zapojením do příprav nebo pozváním na slavnost.
- Oslovte nejbližší domov seniorů a pokuste se zapojit jeho rezidenty. Může se jednat o něco velmi jednoduchého, například o venkovní turnaj v dámě či společné pletení.
- Obraťte se přímo na bytová družstva a SVJ.
- Seznamte s vašimi plány místní farnost.
- Oslovte místní pobočku Městské knihovny a zapojte ji do přípravy programu. (Městská knihovna v Praze je partnerem Zažít město jinak.)
- Vytipujte si aktéry, kteří jsou ve vaší komunitě hodně aktivní a mají dostatek kontaktů: místní kapely, divadla, influenceři, komunitní pracovníci, neziskové organizace (ochránci přírody, skaut).
- Můžete udělat malý happening na ulici už předtím, např. jarní sázení do kelímků, rozdávání kávy a čaje na rohu, piknik pro sousedy a podobně.
Jen začátek
Uspořádáním sousedských slavností Zažít město jinak nemusí vše skončit. Důležité je komunikovat i po slavnosti – natočte video, napište článek, vyvěste fotky v místních školách a kavárnách. Nezapomeňte prezentovat své úspěchy a zážitky i po skončení akce (např. formou projekce v místním podniku). Oceníte tím práci všech zapojených a oslovíte či inspirujete možné zájemce o pořádání podobných akcí nebo dalšího ročníku.